tisdag 10 januari 2012

När man ska baka...

...är det bra att använda förkläde!
Igår ville storstumpan baka. Hon bläddrade febrilt i varenda kokbok vi har för att hitta något som vi hade ingredienser hemma till. Till slut hittade vi ett recept och vi satte igång och bakade.
Då kom jag på att barnen egentligen inte har några egna förkläden. Vi har ett gammalt förkläde som ser ut som en pepparkaksgubbe, kanske inte så kul nu när julen är över. Och så har vi ett annat som är för litet för storstumpan och börjar bli för litet till lillstumpan.

 Så på kvällen gick jag och kollade tyglagret och hittade det här tyget. Tjockt och fint och passar utmärkt till förkläde!

Jag är inte så förtjust i när man gör syskonmatchning, tycker bättre om att göra olika om nu inte barnen själva vill att det ska matcha. Men denna gången struntade jag i det och gjorde i samma tyg. 
Lillstumpan fick ett förkläde med svart kantband och spets på fickan.
 Och storstumpan fick med vitt kantband och spets på fickan. Så är det något som skiljer dem åt!

3 kommentarer:

hönapöna sa...

fina...! blev pinsamt påminnd om att just dethär har jag också tänkt att sy till mina barn, nån gång kanske... :-)
Om jag slänger ihop två av varje vad det gäller kakorna, känns det okej?! Kram, kram...

Malin på pastill.nu sa...

Åh vad fina de blev! Jag känner mig gammal, tycker det är jättesött med syskonmatchningar. Tyckte det var så töntigt när jag var yngre och mina föräldrar köpte likadana kläder till mig och min syster, och nu längtar jag efter att göra samma sak, haha!

Miiaoo sa...

Superfina! Glömde fickorna på mina ser jag när jag ser dina fina..
Jättefin syskonmatchning!!