onsdag 21 december 2011

Julgodis!

 Otroligt gott och smidigt julgodis!
 Jag hittade ett smidigt recept på riktig god julgodis på LJUVA HEM Man smälter mörk eller ljuschoklad och smetar ut det på ett bakplåtspapper. Ställ in det i frysen och låt det stelna.
Smält sedan vit choklad och lägg det ovan på den stelna mörk/ljusa chokladen.

  
Krossa lite lätt polkagriskarameller och häll över den vita chokladen innan det blir för hård, så att det fastnar. In i frysen igen och när allt är hårt så är det bara och bryta loss bitar!
Och så har ni ett otroligt gott julgodis!

 När jag ändå var igång och gjorde godis, passade jag på att göra knäck.
 Knäck och jag går INTE bra ihop men jag gjorde ett försök. De blev sega. Jag vill gärna att de ska bli hårda så att man kan suga på dem. Andra försöket blev kanon! Precis som jag vill ha dem. Förra året tror jag att jag gjorde fem försök varav en sats blev bra.
 De knäcken som blev sega la jag i små glasburkar, klippte ut en stor rund cirkel som jag satte på locket och knöt med ett vitt sidenband runt om. De får helt enkelt fungera som dekoration istället!

Receptet som jag använde till knäcken är:
1dl sirap
1dl socker
1dl grädde

Mandel har jag aldrig i, ingen som äter det i min familj!

Jag önskar Er alla en riktig GOD JUL!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mm... det låter gott, kasnke skulle prova nån kväll!
/HönaPöna